mohammad sima
تاریخچه سوهان کنجدی

تاریخچه سوهان کنجدی

سوهان قم معروف‌ترین سوهان ایران است و بیشترین و متنوع‌ترین نمونه سوهان در قم تهیه و تولید می‌شود و در متن زیر به تاریخچه سوهان کنجدی و علت نامگذاری این شیرینی یا حلوا به نام سوهان می پردازیم.

 

سوهان کنجدی

این محصول محصول برند محمد سیما شکلی استوانه ای دارد. که بر روی آن از کنجد فراوان استقاده شده است و طعمی سنتی و آشنا به خود گرفته است.

این سوهان به دلیل وجود کنجد مزایای زیادی برای سلامتی از جمله جلوگیری از دیابت، کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول خون، تقویت سلامت قلب و… دارد.

 

تاریخچه

قدمت سوهان در واقع به زمان افتتاح صحن عقیق بارگاه حرم حضرت معصومه در شهر قم و در دوره ی قاجار بر می گردد.

بزرگان قم اقدام به برگزاری مراسم باشکوهی جهت افتتاح به عمل آوردند و قرار بود ناصرالدین شاه خود برای افتتاح حاضر شود.

ولی بر اساس مقتضیات زمان به خصوص مسائل امنیتی آن زمان، ناصر الدین شاه جانشینی (رئیس ایل قاجار) را به جای خود جهت مراسم افتتاح به قم فرستاد.

در این میان شخصی به نام ملاابراهیم شماعی حلوای جدیدی تهیه و به نماینده ی ناصرالدین شاه تقدیم کرد. ایشان بعد از صرف ناهار این شیرینی جدید را میل کردند و آنچنان باب طبعشان بود. که عینا فرمودند این شیرینی همانند سوهانی که آهن را می‌برد، غذای مرا برید و هضم کرد. از این رو پس از این نام سوهان را بر روی این خوراکی گذاشتند.

وی درخواست نمود که از این شیرینی مطبوع برای شاه با خود خواهم برد. به این ترتیب از آن زمان نام سوهان بر روی این حلوا گذاشته شد و پس از آن تولید و مصرف سوهان شروع شد؛ که در ابتدا مخصوص بزرگان و اشراف بود.

ترکیبات حلوای سوهان در ابتدا شامل: آرد، شکر، روغن، پسته، زعفران، هل و گلاب بوده که به صورت. حلوای نرمی طبخ می‌شده‌است، ولی کم‌کم با افزودن ترکیبات دیگری همچون زرده تخم مرغ و نیز جایگزینی آرد جوانه گندم به جای آرد گندم خاصیت سفتی و شکنندگی به این شیرینی افزوده شد که بر میزان ماندگاری محصول نیز افزود.

در ابتدا تعداد کارگاه‌های تولیدکننده سوهان ۴–۵ تا بیشتر نبود اما در حال حاضر بیش از ۷۰۰ کارگاه سوهان پزی در شهر قم فعال می‌باشند.

متوسط تولید روزانه سوهان درشهر قم حدود ۲۵ تن در روز است که ۲۰ تن به خارج استان صادر می‌شود. و مابقی در استان توسط زائرین و مسافران و ساکنان خریداری می‌شود.

 

خرید سوهان محمد سیما

شما می توانید با مراجعه حضوری به شعبات فروش سوهان محمد سیما و همچنین خرید اینترنتی از سایت، سوهان کنجدی را به راحتی خریداری کرده و تجربه ای متفاوت از طعم سوهان را به خود و اطرافیان هدیه دهید.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تگ ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

سوهان کنجدی

فهرست مطالب

شاید شما هم بپسندید.

تومان 75,000
تومان 350,000
تومان 430,000

دیدگاهتان را بنویسید

محصول مورد نظرتان را جستجو کنید.